CHOKLADBISKVIER

Åh idag blev jag väldigt nöjd. Fyllningen skar sig lite men blev jättegod ändå. Så det kan jag leva med denna gång. ;) Fick önskemål om att lägga upp recept så jag gör det på än gång. Sånt har ju blivit bortglömt förut. haha
Jag bakar efter receptet som finns i boken Sju sortes kakor. En kokbok jag verkligen rekomenderar!
 
 
 
Ugnstemp: 175°C
 Botten:
1½ dl sötmandel
1½ dl socker
1-2äggvitor
Eller
150g madelmassa
½ äggvita
 
Fyllning:
2dl marsankräm
150g smör
2 msk florsocker
1 msk vaniljsocker
1 msk kakao
 
Garnering:
200 g blockchoklad
25 g kokosfett
eller 1 msk olja
 
Då jag valt att fuska genom att köpa färdig madelmassa skriver jag bara ut hur man gör då.
Riv mandelmassa och blanda med ½ äggvita.
Rulla massan till runda bollar och tryck ut dem lätt i handflatan till platta kakor och lägg den på en plåt klädd med bakplåtspapper. Gör dem inte för tjocka. Välj en storlek som känns bra. Jag brukar fukta händerna lite så fastnar inte massan så lätt.
Grädda dem i ca. 8min. De ska få lite färg.
Ta sen ut dem ur ugnen och lossa dem från plåten. Lägg dem åt sidan och låt dem svalna. Gärna på ett ugnsgaller.
 
Gör marsankrämen. Jag gör sån där färdig på pulver. ;) Smidigt och lätt! Men man kan ju göra en från grunden också om man vill.
Rör smöret smidigt. Jag använder en träslev.
Rör sedan försiktigt i marsankrämen med smöret. Lite i taget! Annars är det lätt att det skär sig.
Blanda sen i vaniljsockret, florsockret och sikta i kakaon. Blanda tills krämen känns smidig.
 
Bred på smörkrämen lite toppigt på undersidan av mandelkakorna. Snåla inte. :) Ställ dem kallt medan du tillreder blockchokladen.
 
Smält chokladen i micron eller i vattenbad. Tillsätt kokosfettet eller oljan (som jag använder) och låt chokladen svalna något innan du sen försiktigt doppar de toppiga kakorna i den.
Förvara dem sedan svalt.
 
Bon Appétit!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Sofia

Ser supergott ut ju! Ska baka jag med men tänkte göra amerikanska äppelmuffins. :) Tänkte passa på och höra när kladdkakemuffins-receptet (om jag minns rätt var ju ett tag sen ;)) kommmer ut här på bloggen också :P haha.

Svar: haha jag minns ju knappt hur jag gjorde. Jag får ta och baka dem så jag får minnet uppfriskat. ;)
nikoba.blogg.se

2012-10-23 * 12:42:56
Postat av: Annika

Tack för receptet Emma! så fort jag blir på bakhumör ska jag testa detta!

Svar: Det var så lite. Absolut! Gör det. :D
nikoba.blogg.se

2012-10-23 * 16:45:39


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0