En otroligt givande dag

Vilken kanondag jag haft!
Började med att jag gick upp, före Casper faktiskt som sussade vidare, och packade iordning allt för dagen. Sen bar det iväg till Askersund för att installera Casper hemma hos morfar. Där han varit hela dagen.
Jag var ju nämligen på Suggringsmöte idag. :)
 
För er som inte vet vad det är så kan jag förklara lite. Inom grisbranchen finns det olika "sätt" att föda upp grisar. Men kan tillexempel ha så att man har egna suggor som man betäcker upp och sen låter grisa hemma, eller att man köper in smågrisar när de väger 30kg eller som på gården jag fått jobb på har. Nämligen att man hyr in suggor från en suggring. Ett nav.
Då kommer suggorna hem till gården dräktiga och klara några veckor innan grisning. Sen får de grisa, dia sina små och sen åka tillbaka till navet för att betäckas om där.
 
Så på ett suggringsmöta samlas ägarna till suggorna (navet) och alla de gårdar som hyr av dem. De kallas satelliter. Snabbkurs i griseri här. ;D haha
 
I vilket fall som helst så gick vi igenom resultat, problem, förbättringar osv. Rådgivare Maria som jag känner sen norrgården var där också. Kul att få ha fortsatt kontakt med henne. :) Tycker hon är duktig!
Jag träffade också min nya kollega Isabell. Verkar astrevlig och jag tror vi kommer funka bra ihop.
 
När mötet var avslutat sen på eftermiddagen var det bara att åka från fjugsta igen och hämta upp Casper hos morfar, och det hade gått så bra! Så stolt över både Casper och morfar som grejat en hel dag tillsammans utan gråt. :') Casper var på superhumör efter att fått all uppmärksamhet. hihi
 Tusen tack morfar för hjälpen!
 
När jag kom hem hade äksling lagat mat, och vi myste ned oss i soffan och såg på bonde söker fru såklart. Jag fortsatte sen att se på greys. Usch vad serien har blivit hemsk.. :( Alla mina favoriter bara dör... :(
 
Men men, nu ska vi strax sova. Så godnatt alla.
 
 

Kommentarer


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0