Himmelsk fisksoppa

Gud vilken god soppa jag lagade igår. Hittade ett recept på nätet som jag sen gjorde o lite då jag inte hade alla ingredienser hemma. Tänkte skriva upp den här så jag kan få till den igen. Dock har jag inga mått ifall ni skulle vilja testa den. haha.. jag lagar ju sällan efter recept utan går lite på känsla. ;)
 
Jag hackade  3 mellanstora potatisar, 2 morötter, 1 lök och 1 pujolök i små bitar.
Lät det koka tills allt blivit mjukt i vatten, fiskbuljong, mjölk, ½ grönsaksbuljongtärning och svartpeppar, i en gjutjärnskastrull.
 
När allt mjuknat tog jag lite av spadet och gjorde en redning på den tillsammans med 2msk mjöl som jag sen hällde tillbaka i grytan. När det kokat ihop och blivit krämigt rörde jag i 1/3 burk med creme fraiche och lät det puttra 5min innan jag la i 2 hackade torskfilér.Ytterligare 2-3min senare var det klart.
(Jag tror man skulle kunna skippa mjölet helt om man använde sig av mer creme fraiche, men jag hade inte mer.)
 
Vid servering strör man hackad, färsk gräslök över det hela.
Tillsammans med en hård knäckemacka blev det himmelsk!
Lätt, gott och mättande!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Måste jag prova. Alltid roligt att prova något nytt.

Svar: Ja gör det!
nikoba.blogg.se

2012-10-24 * 10:24:34
Postat av: julle

Lät och ser gott ut :) Man kan reda med lite philadelphiaost om man har det, å ha tex grädde ist för mjölk så blir det lite tjockare :)

Svar: Ja precis. ^^
nikoba.blogg.se

2012-10-24 * 11:39:33
URL: http://jullets.wordpress.com
Postat av: Sofia

Jag är ju en sån som älskar att hitta recept och läsa om sånt olika personer tycker är gott så skriva gärna mer och lägg ut fler av dina goda recept i bloggen! :D :D

Svar: Vad kul att höra! Ska göra det. :D
nikoba.blogg.se

2012-10-24 * 13:04:04
Postat av: Theres

Låter smarrigt!

Svar: Asgott!
nikoba.blogg.se

2012-10-25 * 23:34:49


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0