På tal om inget

För ett tag sen skrev jag en text om att jag avskyr mammor som skryter om sina barn. La fram det lite klumpigt så jag valde att ta bort den igen. Men fick iallafall tillbaka en kommentar då där skrivaren upplevt att kag skrytit och att många barn varit mycket tidigare än Casper på saker och ting som jag "skrytit" om.
Detta är något som fastnat i min skalle, och som jag gått och ältat ett tag.
Jag fattar inte hur jag kunnat skryta om mitt barn när jag själv inte upplever att han är tidig. Vart jag än tittar så ser jag barn som börjat vända sig, sitta, krypa, skratta ja det mesta innan Casper. Casper är inget tidigt barn och det vet jag om, men i mina ögon är han lika perfekt för det. För min del spelar det ingen roll.
Det gör ont att få höra att man då sitter och skryter om just det. Hur tidigt och "bäst" han är på allt. När man bara vill få ut hur glad man är.
 
Det som måste ha upplevt som skryt i min blogg är helt enkelt när jag varit glad för att han gjort ett framsteg. Något JAG inte ser som skryt iallafall.
I vilket fall som helst har denna kommentar gjort att jag knappt vågar skriva om saker som Casper gjort. För jag är rädd att det ska uppfattas precis så som jag inte vill att det ska uppfattas.
 
Jag vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg. Jag behövde nog bara få skriva av mig lite.
Åter igen, gränsen mellan skryt och stolthet är hårfin, och ag kan med gott samvete säga att jag aldrig menat att skryta.
 
 

Kommentarer
Postat av: josefine

Skriv du om Caspers framsteg! De är ju lite något man räknar med när man läser en mammas blogg ;D Jag har då aldrig upplevt att du skrytit.. Ja gör lika på min blogg om min dotter gör nått och jag blir glad över så skriver jag om det där :)

Svar: Tack :')
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 17:18:53
URL: http://www.josefinezatterberg.blogspot.com
Postat av: SaganSomBlevSann

Åå joo, även om du inte vill skryta om din son så har du all rätt i världen att göra det!! Och SJÄLVKLART ska du få glädjas och skriva om din glädje på DIN blogg. Strunta i tramset och pussa Casper från Thule! ;-)

Svar: Tack fina,fina du!Casper skickar en massa pussar tillbaka till sötaste Thule!
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 17:48:45
Postat av: Alexandra

Har aldrig upplevt att du skrytit mer berättat hur han utvecklas! Å kan säga att det är roligt för mig att läsa då min dotter e 1 månad yngre än Casper, då kan man se lite framåt vad min tös kommer lära sig! ;-)

Svar: Kul att höra!Jag känner igen det där med att läsa om lite äldre barn, men ändå inte jätte mycket äldre. Man bara går och väntar på vad som ska ske näst liskom. :D
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 18:27:44
Postat av: Miss T

Antar att det är min kommentar du reagerade på? Jag menade inget illa, utan bara att det du uppfattar som skryt hos andra kanske andra uppfattar som skryt hos dig? Det var mest bara en tanke. Det är jätteroligt att läsa om C's framsteg!!

Svar: Fast du skrev ju att du upplevt att jag skrytit över Casper, och att många barn varit tidigare än honom? Då pekar du ju ut mig för att ha varit skytsam.
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 18:36:20
Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

Var gärna med i mina olika tävlingar :) Enda kravet är att gilla på facebook, enkelt va? :)

http://moniasundgrenjansson.blogg.se/category/tavlingar.html

Om länken krånglar så gå in på min blogg och kika under kategorin TÄVLINGAR. Ha en fortsatt trevlig dag!

Svar: Kul!Var gärna med i min frågesport! :D
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 19:52:15
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se
Postat av: Erika

Jag tycker inte att du skryter om Casper, jag tycker du bara berättar om hur du känner för din son, så som alla mammor gör.
Det är så underbart och läsa om Casper och hans äventyr genom livet <3

Svar: Tack fina du. <3
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 20:59:50
URL: http://erikashundliv.blogg.se
Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

sv: frågesport lät spännande, hehe? :D

och angående inlägget här: nu vet ju inte jag inlägget du tog bort men.. tänk såhär: När du irriterat dig på att mammor skrytit om sina barn, så kanske dom i själva verket precis som du, bara skrivit om sina barns framsteg för att dom är så glada? :) Min dotter är 4 månader och kryper snart. jag skryter inte om det, men är såklart jättestolt mamma för minsta lilla framsteg hon gör och bloggar om varje liten grej, hehe :D

Svar: frågestund* menade jag. Sorry. ;)
Jo, det jag skrev om var mammor/pappor som inte kunde glädjas det minsta åt andras "lycka" utan var tvungen att bräda alla med hur bäst deras ungar var typ
"Åh jag är så glad, ungen har äntligen börjat krypa" Svar; Oj det var sent, det gjorde vår unge när hon var 4mån redan blablabla"
Men som sagt. gränsen är hårfin. :)
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 21:20:33
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se
Postat av: Monia - mamma till Tuvalie

sv: jaha du menar på det viset - då håller jag fullständigt med dig! Har själv spytt ur mig om exakt sånna svar i min privatblogg. (i min vanliga skulle folk gå bananaz och det orkade jag inte). Min dotter var väldigt sen på att skratta tydligen, och när hon äntligen gjorde det lade jag upp en status på facebook typ: åh tuvalie har skrattat för första gången!

Då fick jag till svar av en i min föräldrargrupp som fick sin son dagen för oss: Det har Lucas gjort länge.

Punkt. inget mer. Inget "åh va kul" eller nåt. nä bara upplysa om att hennes son minsann hade skrattat mycket länge än Tuva :/ Så om det var så du menade förstår jag dig :) Jag trodde först du irriterade dig på att läsa andras bloggar där dom skrev om sina barn ^^

Svar: Men gud vad ruttet! Åh sånt gör mig så förbannad alltså! Vadå sänka ens lycka liksom?Men du, skrattar bäst som skrattar sist. ;)

Okej, bra att du förstod. Nej i ens egna blogg måste man få "skryta" bäst man vill tycker jag. ;)
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 21:30:55
URL: http://moniasundgrenjansson.blogg.se
Postat av: Miss T

Var anser du att gränsen mellan skryt och stolthet går? Personligen kan jag knappt se skillnad. Om nån har ett barn som är "senare" än casper, hur känner dom när du sp stolt skriver om hans framsteg? DET är min poäng. Jag förstår inte hur du kan säga att du "avskyr skrytiga mammor" när det inte går att seskillnad på skryt och stolthet? Ta inte åt dig, njut av din son och var stolt över honom! Men tänk på att andra kanske bara gör samma sak?

Svar: Monia här ovanför din kommentar gav ett utmärkt exempel på en förälder som skryter. Som inte kan unna en annan mamma/pappa att få vara glad för sitt eget barn. Det är dit jag vill komma.
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 22:23:23
Postat av: T

Förstår inte vem som skriver så bara. Som mamma är det ofattbart. Men skriv om Casper och hans framsteg! Det är anledningen till att jag följer din blogg :). Känns som att jag kan ha missförstått dig, men jag hoppas ändå du förstår att jag reagerade.

Svar: Tack. :)
nikoba.blogg.se

2012-07-11 * 22:50:19
Postat av: Linda

Ignorera det där. SÅ klart ska du får vara glad när något händer!

Svar: Tack :')
nikoba.blogg.se

2012-07-12 * 10:39:54
URL: http://goingsmaller.blogg.se/
Postat av: J

Det är din blogg så du får skriva precis vad du vill! Passar de inte de som läser kan de sluta läsa tycker jag :) Ignorera de eventuella dumma kommentarerna du får. Mer synd om dem. Troligtvis har det för mycket fritid ;) Jag skriver också om sonens framsteg bl.a. Jag ser min blogg som ett ställe att samla våra tankar mm. för framtiden som vi kan titta tillbaka på och minnas, både fina, bra, roliga, tråkiga och jobbiga stunder. Go girl!

Svar: Tack för dina ord. :)Jo men det är ju exakt så jag också tänker. Att bloggen är en minnesbok, att kunna gå tillabaka till. Som jag väldigt ofta också gör. :)

Sen är det ju offentligt, så en del skit får man ju vara beredd på att ta. :)
nikoba.blogg.se

2012-07-12 * 10:50:37
URL: http://jochp.blogg.se


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0