20 januari | så förbannad!

"Och du har tänkt på att du måste sitta hemma med en valp i minst ett halvår dygnet runt innan du kan börja lämna den ensam? Hur bra går det ihop med det faktum att du har ett heltidsjobb du säger kör slut på dig var och varannan dag och att du för tillfället "har" två hästar som du knappt hinner med att hälsa på på vardagarna?
Tror du att det går att köpa tid på flaska eller hade du tänkt ta tjänstledigt eller vad är grejen? Jag fattar inte hur din hjärna fungerar om jag ska vara ärlig."

Det var kommentaren jag fått imorse när jag kikade in på bloggen och jag blir så jävla förbannad! jag nämde klart & tydligt att jag inte ville ha några påhopp och så kommer denna otroligt irriterande person & lägger sig i. Att vara anonym är patetiskt! Riktigt jävla patetiskt. menar du ens det du skriver med tanke på att du inte vågar stå för vem du är? Jävligt god lust att söka upp din IP för att se vem du är. Om jag känner dig, eller om du bara vet vem jag är via bloggen. Nu ska du iallafall få svar på tal, eftersom du inte har vett i skallen att ta reda på fakta innan du häver ur dig en massa skit!


1. "Och du har tänkt på att du måste sitta hemma med en valp i minst ett halvår dygnet runt innan du kan börja lämna den ensam?"

HA, stackars din/dina hundar om du har några. Hört talas om socialträning & miljöträning? En valp ska inte sitta inne dagarna i ända, och nej självklart inte lämnas ensam hemma men de ska inte hållas isolerade för det. Men att ta med den på exempelvis jobbet eller låta någon kompis sitta hundvakt någon gång ibland är bara nyttigt! Dessutom var väl ett halvår lite & ta i?
jag tänker inte köpa mig en valp så länge jag inte vet hur jag ska lösa detta vart den ska vara på dagarna. Får jag inte ta med den på jobbet eller hittar en bra dagmatte så kommer jag inte köpa en hund, då får det vänta.
När jag väl skaffar den får jag se till att ta ut min semster då, då har jag fyra veckor på mig att få valpen hemmastad och van vid oss samt börja miljöträna lite smått.

2. "Hur bra går det ihop med det faktum att du har ett heltidsjobb du säger kör slut på dig var och varannan dag och att du för tillfället "har" två hästar som du knappt hinner med att hälsa på på vardagarna?"

Det är klart man är trött om man jobbat fysiskt 8-10h/dag, men antagligen sitter väl du hemma arbetslös och vet inte sånt. men jag har inte nämt att jag inte skulle orka med hund eller häst för det. man får prioretera helt enkelt. nu under tiden jag är hundvakt går det utmärkt och jag orkar med både mig själv och hunden. kan du tänka dig va?
Att jag inte hinner med hästarna är rent bullshit. Jag hinner men pga av de korta dagarna kan jag inte göra något med hästarna nu, för jag tänker då inte riskera hästarnas och mitt liv genom att rida på kolsvarta vägar mitt i skogen. Hade vi haft någon form av upplyst ridbana skulle jag vara där minst 5dagar i veckan.
men jag kan också erkänna att jag ångrar att jag tog mig an aegir, det var dumt och det gick åt pipan. han och jag kommer inte överens helt enkelt men nu är läget som det är, och det är bara att acceptera. jag har lärt mig min läxa och har grymt dåligt samvete över det så, fine. nöjd?

Nästa gång du har något att säga så våga stå för vem du är. men såna fega männsikor som du gör inte sånt. antagligen har du väl ett jävligt tråkigt liv eftersom du sitter och tror att du vet allt, vilket du uppenbarligen inte gör.
Dessutom var detta bara planer, fuderingar, tankar.. det var inget jävla bekännade på att så här blir det.

Tack till er andra som tror på mig. <3

// Jävligt irriterad Emma.


Kommentarer
Postat av: Anonym

För att ta det hela från början, dvs "sitta inne med en valp"-delen, så tycker jag det är sorgligt att du tar varenda ord jag säger bokstavligt. Någonsin hört talats om uttrycket "Think outside the box"? Självklart menar jag ju att du helt enkelt inte kan lämna en valp ensam under den första tiden, som är ett par månader, vilket jag verkligen hoppas att du som uppenbarligen är en allvetande hundmänniska vet ändå.



Som följdfråga till detta undrade jag helt enkelt hur du hade tänkt få det att gå ihop med din heltidstjänst som uppenbarligen är väldigt intensiv och krävande. Och även om vi nu skulle säga att det är okej att ta med dig valpen till jobbet skulle du gissningsvis inte ha tid med att kolla till den titt som tätt och ge den uppmärksamheten den behöver i början. Eller har jag helt fel där och du bara går runt och kliar grisarna bakom öronen hela dagarna? (Notera: Hypotetisk fråga)

Vad gäller del två av följdfrågan, dvs hästarna, så menar jag självklart det faktum att stallet i fråga inte har någon upplyst ridbana vilket gör att du inte kan göra så mycket mer än att klappa på dem på vardagarna vinterhalvåret. Men det hade du ju räknat ut själv. Du visste bara inte om att jag visste det också.

Min poäng var att då ta in en valp i hela karusellen när det börjar ljusna till våren och sommaren kanske inte är den bästa av idéer.



Slutligen skulle jag vilja ställa följande fråga: Om du anser att det är lågt att kommentera fullt normala frågor om hur du skulle klara av att sköta en valp (och därmed även ge dig lite mer att tänka på än att "Åh jag vill ha en valp!") anonymt så undrar jag hur lågt du tycker det är med personliga påhopp?

Funderade lite över detta eftersom ungefär hälften av ovanstående inlägg är ett personligt påhopp riktat mot undertecknad.



För övrigt är det faktiskt så att anonym känner dig och om du känner för att kolla upp IP-nummer kan du ju skriva ett PM till mig på facebook sen.

2010-01-21 * 01:10:02
Postat av: Emelie

Det är ganska intressant att folk ska lägga sig i så mkt.. :S Troligtvis så känner du den personen (oftast de som ska lägga sig i).. Ta inte åt dig allt för mkt av påhopp, dock är det alltid bar att se över kritiken man får och försäker bättra sig. Sen har inte jag sett någonstans att du ska köpa en valp så vad var problemet :/

2010-01-21 * 03:20:32
Postat av: Tomas E

Roligt, personen skriver "Funderade lite över detta eftersom ungefär hälften av ovanstående inlägg är ett personligt påhopp riktat mot undertecknad."



Det roliga är ju att det inte är undertecknat, humor eller?

2010-01-21 * 11:13:20
Postat av: Ida, Luna, Kaia & ....

suckar högt

uppenbarligen känner inte "Fröken/herr namnnös" Emma tillräckligt bra.. helt klart.



Kan meddela att Emma tänker långt och länge innan hon agerar, speciellt vad gäller det planerade valpköpet, hur länge har hon inte letat kennel/ras övervägt, väntat pga fel tillfälle...?

Och varför skulle inte hunden kunna följa med till jobbet...??



Jag måste ju vart grym mot min valpköp som i 3v tid (hon var sisådär 15-17v) fick följa med till mjölkgården och vara med överallt följde med ner i mjölkgropen och lekte med BCarna.. hon tog ingen skada av det, jag hade fullt jobb hela tiden men fortfarande ett vakande öga på lillplutten hela tiden.

Att jobba på gård är ju perfekt om man vill ha hund.

Dessutom så har jag stallt upp som dagmatte ifall att det skulle köra ihop sig (jag själv jobbar kvällstid)



Emma är fullt medveten om vad hon ger sig in på!

2010-01-21 * 12:48:41
Postat av: Anonym

Jag vet inte riktigt hur jag ska precisera mig bättre för att folk ska förstå vad jag säger. Uppenbarligen verkar det ju vara Ida som för tillfället förstår minst av det jag skriver.

När skrev jag att det inte är okej att ta med en valp till jobbet om det är okej med arbetsgivaren?

När skrev jag att hundar inte borde få miljöträning?

Bara för att jag kommer med praktiska frågor om hur hon tänkt att det ska fungera så är jag feg, negativ, irriterande och allmänt dum i huvudet.

Ska tänka på det nästa gång jag träffar på någon av er som sagt detta. För nu vet jag ju vad ni egentligen tycker om mig.



Har tanken aldrig slagit någon av er att jag kanske ställer frågorna för att jag vill att det ska funka?

Har tanken någonsin slagit er att jag ställer frågorna för att jag, från där jag är, inte ser hur det skulle gå ihop?

Det jag ser utåt är att jobbet är krävande. Att hästarna, tyvärr, inte får den uppmärksamhet de borde (notera att jag fortfarande har tillräckligt med hjärnkapacitet för att förstå att det för tillfället är pga mörkret vardagskvällar). Att det ibland är jobbigt på kärleksfronten. Att jag inte ser att det finns någon i närheten som har erbjudit sig att hjälpa till om tiden inte går ihop. Att varenda liten fråga man kommer med som har med det praktiska att göra möts med agg och "Sluta vara så negativ!".

Alla anonyma kommentarer med kritiska frågor behöver inte alltid räknas som ett påhopp.

Det kan vara någon som bryr sig.



Ja, jag skulle lika gärna kunnat skrivit dit namn på min första kommentar. Det är inga problem för mig att ni vet vem jag är.

MEN! Hade ni tänkt på mina ord lika mycket då eller hade ni slängt undan mina kommentarer med ännu ett "Men sluta vara såndär och var glad för mig istället"?



Tummen upp till Tomas som åtminstone har lite humor. (Haha. Klockrent. Jag bjuder på den!)

2010-01-21 * 15:42:27
Postat av: ämma

så om det inte är ett problem? varför skriver du det inte då? för jag hade mött dina jävla ord på precis samma sätt.

2010-01-21 * 18:19:02
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: TINNA

Go for it Emma.

Någon är avundsjuk, minns du när någon försökte trycka ner dig angående hästarna?

Det var något om att du inte kunde rida eller att du var för tung??

BULLS**T!

2010-01-21 * 21:14:32
URL: http://oddtinna.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oftast visar man själv hur man EGENTLIGEN tänkt när man svarar på raka, ärliga frågor. Frågorna du fick hade någon som litar på att det ska fungera svarat på ett bra sätt på - "jo, jag hade tänkt att ta semester första månaden, och sedan får hunden följa med till jobbet och ibland vara hos en bra hundvakt så den även vänjer sig vid det". Eller liknande.

Någon som däremot är osäker själv på om det kommer gå vänder taggarna utåt och är otrevlig.



Vad du valde såg vi ju, så mitt råd till dig är att ta det chill ett tag tills du verkligen STOLT kan säga att "ja, det här kommer gå för jag har koll på allt jag kan ha koll på". I hundvärlden är det nästan ett måste att kunna stå för vad man tycker och vad man gör utan att gå i tusen bitar - annars kan man räkna med att folks åsikter kommer knäcka en till sist!

2010-01-21 * 22:11:10
Postat av: Anonym

Jag känner ingen av er... Halkade bara in på denna sida när ja kollade runt på facebook!!!



Du som är anonym: måste bara fråga, tror du verkligen varenda jävla svensk som har en hund var arbetslös eller tog ut semester när dom skaffade hund? haha majoriteten avv alla hunägare har jobb o hade de redan från början, o då menar du alltså att majoriteten av alla hundar i sverige är feluppfostrade o har tagit skada av detta? haha ge dej nu, de lyser avundsjuka om alla dina inlägg..

2010-01-21 * 22:52:35
Postat av: Lovisa

Jag har slutat tagit illa upp när någon snackar massa skit om mig och Neptun.. Ist blir jag starkare för varje gång ja får höra nåt som är menat att trycka ner mig för!



Så jag vill bara ge det tipset till dig Emma ;) Det är UNDERBART när man vet att det finns folk runtomkring en som är så avundsjuka så de klättrar i taket varje dag xD

2010-01-22 * 22:20:33
URL: http://nikonda.blogg.se/
Postat av: Anonym

"Du som är anonym: måste bara fråga, tror du verkligen varenda jävla svensk som har en hund var arbetslös eller tog ut semester när dom skaffade hund? haha majoriteten avv alla hunägare har jobb o hade de redan från början, o då menar du alltså att majoriteten av alla hundar i sverige är feluppfostrade o har tagit skada av detta? haha ge dej nu, de lyser avundsjuka om alla dina inlägg.."



Säkerligen tar många valpar skada om nya ägarna INTE tar semester eller liknande när de skaffar hund. Första veckorna är otroligt viktiga för valpen, det är då den lär sig hur nya familjen fungerar och lämnar man då valpen en hel arbetsdag så ska man inte vara förvånad om man får problem.

Dessutom är det inte lagligt att lämna hundar ensamma en hel arbetsdag, de ska ut helst var 4 timme en valp kan dessutom inte hålla sig i början då det är fysiskt omöjligt. Fåtal hunddagis tar emot så unga valpar, hänger ihop med vacc och rumsrenhet med mera, så den möjligheten finns inte heller. Ensamhetsträning är dessutom inte klart på en dag, och det är knappast troligt att valpen mår bra att bli lämnad ensam utan någon som helst träning för detta.

Ansvarsfulla människor tar ut semester för valpens skull, vilket Emma tänkte göra vilket bör ses som ansvarsfullt. Att bara lämna valpen och gå till jobbet ÄR djurplågeri och GER problem.



Kan väl tillägga att alla anonyma svar inte måste komma från samma person, detta gör det inte, och gjorde dem det hade väl även ditt svar varit av samma författare...?

2010-01-23 * 22:08:45


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0