9 februari | grisar grisar grisar

Jisses! Lång arbetsdag idag, inte som jag tänkt mig. ;) hela tolv timmar har jag jobbat idag, kom till jobbet vid 06.00 & släckte stallet för natten 18.04 + att jag då skulle springa upp och mata djuren i karantän. :P Jag är lite trött om ni undrar. ;)

Har förslöst grisar hela dagen, var lugnt på förmiddagen då bara tre var igång, sprang ned tll slaktstallen efter lunch och vägde ut slaktsvin som ska skickas nästa vecka och när jag kom upp till BB igen hade 5stycken till suggor börjat grisa. Sammanlagt har 10st grisat idag tror jag så blev massor att göra xD På mogonen fick jag hjälpa en sugga med att plocka ur en död kulting. Den kan ses på bilden nedan.. den lukta inte mumsigt! Fick den i knät typ då jag låg ned med hela armen inne i henne..fick ut en levande också. ;) Den suggan fick prickiga smågrisar ! <3 Ska försöka smöra åt mig att få behålla den svart/prickiga gyltan ;)

Likaså fick jag gå in i theresas gamla sugga, hon klarade inte av att få ut alla trots partoxin. Fick ut en snabbt men en liten krabat fick jag kämpa med i en halvtimme. Så himla jobbigt! Suggan försöker ju krysta ut än när man är inne i henne och den lilla grisen bara drog åt sig benen när jag väl fick tag. suck.. men tillslut fick jag in ena fingret i munnen på den och kunde haka fats i en tand och dra ut den för kung & fosterland. phu min arm är död! men grisen lever ;)

sen har jag sprungit med partoxin åt höger och vänster för att hjälpa till mot svaga värkar och dålig dågivning samt strött upp åt alla som förväntas grisa imorgon! Säkert 15st som ska igång då. Min hjärna kommer koka över. xD Måste dessutom försöka kullutjämna men alla ligger med så många så det är svårt. :S Ja menar en gylta ska inte behöva ligga med 15smågrisar men vad ska man göra när resten ligger med lika många? bara tt hoppas på det bästa lixom, kommer nog vara en del döingar imorgon. Fick förresten slå ihjäl en pytteliten söt gris idag, han hade alla tarmar ute stackarn.. :( Låg bara & skrek. r.i.p

Nu ska hag ta det lugnt med junior, titta lite på tv kanske. så måste jag duscha också.. grisslem,efterbörd &blod över hela mig känns det som. Ni ska veta att 5kg kall efterbörd inte är så jävla najs att ta i.. urk!

Ha det bäst! nöffnöff!


Kommentarer
Postat av: Johanna

vad är grisa :O hahaha , jag är så borta.

2010-02-10 * 15:25:35
Postat av: Ämma

Svar till johanna: Hihi grisa är desmma som "föla", "kalva", "lamma" osv ;) helt enkelt när de föder xD

2010-02-10 * 17:55:01
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Haha men gud, ida varre ju värre än igår för dig ;) men det är bra kämpa på! hihi :D

2010-02-12 * 11:05:14
URL: http://nikonda.blogg.se/


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0