19 februari | vilken vinter!

Gud vilken vinter vi har. Inte så värst kul att stiga upp trött som en disktrasa & kliva utanför dörren där man möts av en decimeter snö! vafan nu räcker det! Okej att snön ligger kvar några veckor till men nu vill jag inte ha mer snö alltså.
Snart raser väl taket ned på nått av stallarna på jobbet.. hörde om en ladugård som rasat ned inatt på ett femtiotal kor. usch vad hemskt. :(

MEN nu är det helg! helg helg helg helg! Fan vad skönt! Man lär sig att uppskatta de lediga dagarna på ett helt annat sätt när man jobbar. ;) Imorgon hoppas jag att det INTE är snöstorm så jag kn ta ut min svarta springare en stund. ;) Får väl pälsa på mig ordentligt eller någe. haha

Men nu till något helt annat. Måste verkligen få skriva av mig.
Blir så förbannat trött på denna eviga debatt om våra rovdjur. Främst vargen dårå. När ska människor lära sig att det är vårat ekosystem, vänj er! istället för att gå in med inställningne "döda allt vi se" så kanske vi kan anpassa oss och lösa problemen som finns.

Att vargen slår jakthundar är väl inte så jävla konstigt?! Hunden ses som en varg i vargens egna ögon, alltså en rival. Speciellt eftersom jakthunden är tränad att egga vilt till max. Hur ses det i vargens ögon? Jo som hot, och den hade gått till attack precis lika grovt om en annan okänd varg kommit in i reviret. Så visst det är skittsynd om hundarna som skadas, och synd om dess ägare.. men det är banne mig inte vargen som är boven i dramat igentligen. Ta på er hund bitksydd eller sånda där västar som ger ifrån sig elektriska stötar eller nått. Att skjuta vargen är fel.

Sen detta med att vargen går in och river boskap. vafan ska dem äta då? med tanke på att vi människor jagar till 90% för nöje och skjuter av allt vilt vilket bidrar till matbrist hos våra rovdjur. Så har jägarna mage att säga att det är rovdjuren, då speciellt vargens fel att älgen är så gott som borta i stora delar av svergie. För det kan ju inte bero på den hårda jakten?! nejnej så dum jag är så kan det ju inte vara..

Så fort det är ett får eller en kalv som blivit riven så ska alla rovdjur skjutas. har en varg vart framme då ska de bort, har ett lodjur tagit ett får då ska alla lodjur dödas osv.. så nu är det väl rävens tur. Läste i tidningen Land idag att räver i brist på mat börjar ge sig på nyfödda kalvar på såna besättningar som har djuren ute. Så nu ska väl rävarna också utrotas... gaaw vafan! jag står för en etisk jakt. Populationerna ska hållas i schack men de har rätt att delta i vårat ekosystem precis som vi, om inte mer. Vi måste ju inte jaga för att få mat, vi kan lika gärna gå till ica och köpa en filé eller några biffar. det kan inte rovdjuren..

Gud vad jag låter som en djurkramre nu haha, men tycker bara det är så himla barnsligt att bara tänka skjut skjut skjut! Blö! Ursäkta stavfel. :P

Godnatt!



Kommentarer
Postat av: Malin

svar: oki, jag med såklart :D

det blir nog svårt för att Martin ör hemma hos sig :P

2010-02-19 * 20:06:46
URL: http://maaajjiiin.blogg.se/
Postat av: Malin!

Ååh..jag håller med dig precis :O du skriver om det jätte bra! jag håller med om att man får jaga men man ska inte utrota eller ta bort någon art >.< Så jag är med dig fullt ut!!

2010-02-19 * 20:17:27
Postat av: Anonym

Älgar är det inge brist på häromkring, så sent som förra helgen stötte vi på 3 stycken när vi var ute och red, en mamma älg och 2 kalvar, dom var ca 5-7 meter ifrån oss, så jävla vackra, vi gjorde halt tills dem gick vidare. Förstår inte det roliga i att döda... :(

2010-02-19 * 20:18:37
Postat av: Ämma

Svar: Det är bra malin. ;) <3

2010-02-19 * 20:23:17
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: Ämma

Svar Anonym: ne jag vet att i vissa områden är det gott om älg ;) hehe älsgar är läskiga att möta när man rider. fniss

Inte jag heller.. speciellt inte när man tänker som nötter.

2010-02-19 * 20:24:20
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: Lovisa

Håller me dig Ämma! Bra skrivet! :)

2010-02-19 * 20:28:11
URL: http://nikonda.blogg.se/
Postat av: Ämma

Svar lovisa: tack :)

2010-02-19 * 20:46:18
URL: http://nikoba.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag kan inte mer än hålla med dig i detta ämne!

2010-02-20 * 00:43:54
URL: http://whyevenbother.blogg.se/


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0