6 december | here we go again

Nu är det dags för grisning igen. Fyra damer som grisat redan, och två höll på när jag åkte hem. Har en känsla av att det kommer bli babybom då de flesta är beräknade att grisa 7/12. Spännade som alltid. ;) Men man blir lika förvånad varje gång över hur små och söta smågrisarna är som nyfödda, och så luktar det på ett visst sätt om dem som sätter sig i stallarna. Liksom en söt babydoft. Jätteskumt, men jättemysigt. Dessutom är det mysigt på något sätt att gå genom stallarna när suggorna bara ligger och vilar med sina förvärkar. Lugnet före stormen kan man nog säga. hehe, för om en vecka har det gått från 35suggor till omkring 450smågrisar ;)

Nog om det. Dagen har gått fort. Förberett till grisningen. Fixat med papper från förra gruppen osv. Samt gjort alla rutiner i BB.
Sen har jag ju blivit ansvarig för slaktstallen också.
Skönt det, inte så mycket att göra där. Men gick en foderrunda idag och höjda/sänkte foder hos alla grisar via foderdatorn innan jag rakade och strödde i båda stallen.

På eftermiddagen vaccinerade jag 200gyltor i ena stallet. Trodde det skulle ta halva dagen, men var klar med allt efter bara en halvtimme. Haha, minns när jag var ny på norrgården. Då fasade jag för vaccineringen så jag tyckte det var ursvårt. En box tog väl 15min eller nått. Haha. Tur att man lär sig, och blir effektivare. ;)

Nu är jag nyduschad och mätt i magen. Blir en lugn kväll framför tvn innan jag ska gå och sova.
Nya tag imorgon med mina suggor. :)
// Emma


Kommentarer


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0