29 september - smått & gott

Jaha, dags att visa att man lever då. Även om de flesta hört mig på diversta andra communitys.
Det är mycket att tänka på nu tycker jag, fast igentligen inte. Antar att jag är lite stressad över att det är min sista lediga vecka innan jag börjar på norrgården. Ska bli grymt kul att få jobb men ändå har man blivit lite smått bortskämd av att ha gått hemma i nästan fem månaders tid och bara tagit det lungt men det kommer bli bra, det är jag säker på. :) Ska bli grymt kul att få jobba med djur, det har ju vart mitt mål hela mitt liv. Att få ett jobb där jag får jobba praktiskt med djur, vilket jag nu får. :D Värsta vältr'nad kommer jag bli ;) mohaha! Sen är det ju fett skönt att få möjlighet att skaffa lägenhet nu tillsammans med den jag älskar. :)

På hästfronten har det hänt en del. Minns knappt vad jag skrev sist men om jag inte minns fel så skrev jag ju att jag red puke för första gången på tre veckor då han hade tappat en sko. Lyckan varade inte länge.. nu är han stående igen. Denna gång pga av ett stort sår på vänster fram. Möjlugen sparakd eller så har han gjort sig illa på något? Lite mystiskt det där? Monica hittade honom i lördags morse med en jättesvullet ben och upptäckte ett nästan 4cm långt jack i benet som är minst 2cm djupt. Han har jätteont och staplar mer eller mindre fram stundtals. Står och skakar i benet när man försöker göra rent det. Såret har ännu inte efter tre dagar viljat gå ihop och vi får inte tag i veterinären. Suck att hon alltid ska vara så fullbokad! Det värsta är att man har missat att ge puke stelkrampsvaccinering!!! Finns inga anteckning på att han någonsin fått den så jag är grymt orolig över att hans ak åka på det med tanke på att hans sår är idealisk för just den härliga lilla bakterien! Fan! Hoppas vi verkligen får tag i veterinären imorgon! Vill inte se puke såhär..
Idag har jag iallafall vart dutkig och köpt ett sjukvårdskit till stallet samt inhandlat mer hexodin. Hade typ inga grejer hemma för sårvård när detta hände. Då man känner hur grymt viktigt det är med förberedning!
Passade även på att köpa b-vitamin åt Aegir eftersom han mjällar något förskäckligt. Har väl troligen med flytten och göra men vill hjälpa honom lite på traven med lite tillskott. :)

För övrrigt går det bättre mellan honom och mig nu. Visserligen asstark vid uteritt och gör ingenting gratis i ridningen men har kommit till en punkt nu när jag bara tycker dte är bra, han kommer förbättra mig som ryttare. Det kommer säkert ta tid men det gör inget. :) Det kommer bara bli bättre och bättre och vi har redan nu börjat göra framsteg! :D <3

I söndags gjorde jag något väldigt roligt dessutom, jag följde med Linda och Malin till Hallsbergs ridklubb där jag gick på ridskola för tre-fyra år sedan och red malins häst belle på drygt 1.70cm ;) Grymt kul att rida storhäst och att jag dessutom klarade av henne hyffsat. Fick henne i fin form ett flertal gånger. Dock var hon jättemkt mer häst än vad jag var van med men det var såå kul att se vart min nivå i ridningen ligger på. :D Red dessutom för första gången på ett hackamore! :D Var verklugen skitkul, skulle gärna göra om det alltså! :D :D :D

Men men just nu är jag hemma hos mamma och pappa och slöar. :) Skönt att komma hem. :) Ska städa bilen snart och fixa hos kaninerna. :) Hoppas alla mår bra!
 // Emma


Kommentarer
Postat av: Jossie

Förstår att du tycker det har blivit rätt bekvämt att bara ta det lugnt hemma o göra det du känt för, men jag tror att det kommer bli skönt för dig att börja jobba! Jag har ju gått hemma 1 år längre än dig, och man mår skitdåligt av det. Både psykiskt o fysiskt. Hoppas verkligen jag kommer in på universitetet i vår.. Sen hoppas jag ni får tag i lägenhet, för det är verkligen underbart att bo ihop med den man älskar. Och bara den, om du förstår? :) Föräldrar kan man hälsa på någon timme ibland, det räcker. Eller tycker jag iaf. :D

Aegirs sår ser inte bra ut, hade behövt sys. Men det löser sig, bara det att han får stå som konvalescent längre.. Vilket är skittråkigt och typiskt. :/

Njut nu av sista veckan som ledig, men se fram emot ditt nya jobb! :D

2009-09-29 * 17:48:53
Postat av: Lovisa T

Usch typ ett sånt sår fick Mirez för 5 veckor sen, och det har nyss börjat läka.. Ta tempen på Puke så att han inte får feder för då kan han ha fått lymfangit, inget kul :/ Men hoppas det läker snart! Tvätta med jodopax :)

2009-09-30 * 13:18:39
Postat av: ämma

Vi tempar morgon & kväll och han har inte visat någe ännu. :) Jag oroar mig mer för stelkramp än lymfa xD vi tvättar både med vatten, jodopax och klorhexodyn :P

2009-09-30 * 15:58:59
Postat av: Amanda - Bloggen om Glaskonst

Sv. haha tack :)

Och såklart var de en stol ;)

2009-10-01 * 23:26:28
URL: http://coozie.blogg.se/
Postat av: Lovisa T

Då tror jag inte det är någon fara faktiskt :) Men dom får väl feber när man får stelkramp va? ^^ hehe kan inget om det ;s

2009-10-02 * 21:15:54
Postat av: Carro

Jag har gjort så många gånger :P Varför skulle det vara skadligt för? Man kan ju trava i uppförsbackar? Varför inte tölta? Däremot skulle jag ALDRIG ALDRIG tölta i nedförsbacke som de flesta islandsryttarna gör. Ajaj på hästens framben och kotledsinflammation here we come ;D

2009-10-03 * 17:15:12
URL: http://whyevenbother.blogg.se/
Postat av: Lovisa W

Det har hänt en del för dig :) både roliga och tråkiga :/ Håller med dig om att man är lite bortskämd med att gå hemma :) hehe.. visst jag har jobbat men så fort jag är ledig en vecka så blir det segt igen xD

och du har ju sån otur med pållarna <3 usch va jobbigt! Ska köpa en Voodoll åt dig så ska du se att det blir bättre :D hehe!



Jag vet inte hur jag ska göra med utbildningen :( jag sitter i båda skålarna på vågen och väger :/ Det är jobbigt!!

2009-10-06 * 17:45:37


Ditt namn:
Spara signatur?

Din E-postadress: (Visas bara för bloggägaren.)


Din URL/Bloggadress:


Din kommentar skriver du här:

Trackback
RSS 2.0